Skip to content

Közel 60 ponton változott a KRESZ

A módosítás alapvető célja a védtelen közlekedők, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium tájékoztatása alapján tekintsük át a fontosabb változásokat.

A 2010. január 01-jével életbe lépett változások célja a szabálykövető magatartás erősítése; általuk több korszerű forgalomtechnikai megoldás bevezetése is lehetővé válik. A módosítással a legsürgetőbb, részben technikai jellegű változtatások történtek meg; egyes szabályok egyszerűsödtek, egységesedtek, új jelzőtáblák bevezetésére kerül sor.

AZ AUTÓSOKAT ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK

A módosítás pontosítja a rendszámhasználat szabályait. A KRESZ eddig csupán azt írta elő, hogy a járműnek rendelkeznie kell hatósági jelzéssel. A továbbiakban kimondja azt is, hogy a rendszámot jól látható helyen és módon kell a járművön elhelyezni, meglétét és állapotát indulás előtt ellenőrizni kell. A módosítást az érintett hatóságok kezdeményezték a rendszám nélküli közlekedés visszaszorítása érdekében. Az azonosíthatóság szabálykövető magatartásra készteti a járművek vezetőit. Így az ellenőrizhetőség mellett a hatósági jelzés a biztonságos közlekedés alapfeltételeit is garantálja. A rendszám és közterület-használati engedély nélkül mellékutakon tárolt járműveket a korábbi 30 helyett már 10 nap után elszállíthatják a tulajdonos költségére.

3500 kg megengedett össztömegig egységesülnek a sebességhatárok. Korábban a 2500 kg fölötti járművekre már alacsonyabb sebességhatárok (80-70-50) vonatkoztak. A módosítással 3500 kg-ig a 130-110-90-50 sebességkorlátozás érvényes. Az ekkora járművek konstrukciós sajátosságai, teljesítménymutatói már megegyeznek, így a különbségtétel a továbbiakban nem indokolt. Az egységesítés csökkenti a sebességkülönbség okozta forgalmi kockázatokat (balesetveszély, megnehezedő előzés).

Megszűnik a számszerűsített sebességkorlátozás a vasúti átjárókban. A lakott területen legfeljebb 30, lakott területen kívül legfeljebb 40 km/órában rögzített legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. A jogszabály ezen túl fokozott óvatosságra figyelmezteti az autósokat. Ahol a pontos sebességkorlátozás változatlanul szükséges (pl. nehezen belátható vasúti kereszteződésekben), ott ez tábla kihelyezésével megoldható.

A módosítás pontosítja a leállósáv használatának szabályait. Tételesen rögzíti azokat a kivételes eseteket, amelyekben egy jármű a leállósávon haladhat, megállhat vagy várakozhat. Ilyen pl. a műszaki meghibásodás vagy mentés, forgalom-ellenőrzés, útfenntartás vagy úttisztítás. A leállósávot a használatára jogosultaknak is a lehető legkorábban el kell hagyniuk. A pontosítás a szabálytalan leállósáv használat visszaszorítását célozza.

Új JELZŐTÁBLÁK: Új jelzőtáblákat vezettek be, ilyenek például a torlódást, illetve a magánút kezdetét jelölő táblák. Szintén új tábla jelöli majd a telepített sebesség-ellenőrző rendszerek „helyét”. A módosítások bővítik a gyermekszállítás biztonsági követelményeit.

Így például a táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek. Az Európában számos helyen alkalmazott „Torlódás” táblával a ráfutásos balesetek előzhetők meg a nagy forgalmú utakon, autópályákon és ezek városi bevezető szakaszain. A különböző fényviszonyok és időjárási körülmények között egyaránt jól látható információs táblák széles körű elterjedése érdekében rögzít a KRESZ-módosítás új szabályokat, feltételeket alkalmazásukkal kapcsolatban. A „Környezetvédelmi övezet (zóna)” jelzés alkalmazásával a sűrűn lakott területeken korlátozható a környezetet szennyező gépjárművek közlekedése.

A KERÉKPÁROSOKAT ÉS MOTORKERÉKPÁROSOKAT ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK

A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelező a lassú járművekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A főútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erősíti meg.

Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkező irányú használatának feltételei. A módosítás szerint a kerékpárosok behajthatnak az egyirányú utcába ellenkező irányból is az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülőkre. Az olyan kereszteződések előtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából – az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedő – kerékpáros hajthat ki, a közútkezelő köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztető jelzőtáblát is kihelyezni.

A kerékpárosok a továbbiakban az álló járművek mellett előre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló járművek mellett jobbról haladhatnak előre. Ez akkor lehetséges, ha elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelző járműveket. Így elkerülhető, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb járművek mellett, hanem akár közöttük is előre gurulhatnak.

Megengedőbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetővé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekű motorkerékpárok és kétkerekű segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a járművek a nem jelentős sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

A GYALOGOSOKAT ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK

Biztonságosabban kelhetnek át az úton a gyalogosok. A korábbinál nyomatékosabb rendelkezés szerint a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még előtte képesek legyenek megállni. A rendelet a vasúti átjárókhoz hasonlóan itt is általános, körülíró szabályokat megfogalmazva figyelmezteti a sebesség körültekintő megválasztására az autósokat. Indokolt esetben jelzőtábla kihelyezésével korlátozható a gyalogos átkelőhely megközelítési sebessége.

Az új előírások a tömegközlekedési eszközökről leszálló utasokat is hangsúlyosabban védik. A rendelet a villamos-megállóhelyek közelében kötelező fokozott figyelmet más, menetrend szerint közlekedő járművek és az iskolabusz megállóhelyeire is kiterjeszti a gyalogosok védelme érdekében. A táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás elakadásjelzővel jelzett ideje alatt az autósok csak lassabban közlekedhetnek.

Részletes szabályok a közösen használt gyalog- és kerékpárutakra. A burkolati jellel kettéválasztott gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok és kerékpárosok csak az út számukra kijelölt részén közlekedhetnek. A módosítás új sebességhatárokat vezet be a kerékpárokra, amelyek főként a gyalogosokkal közösen használt útszakaszokon növelik a közlekedés biztonságát. Így gyalog- és kerékpárúton a máshol érvényes 30-50 km/óra helyett csak legfeljebb 20 km/órával haladhatnak a biciklisták. Az új előírások kölcsönösen kimondják, hogy gyalog- és kerékpárúton egyik fél sem akadályozhatja vagy veszélyeztetheti a másik forgalmát.

AZ AUTÓELADÁS KÖRÜLTEKINTŐEN!

Ha valaki elad egy autót, a tulajdonjogban bekövetkezett változást 15 napon belül jeleznie kell az okmányirodának, ezután természetesen az új tulajdonosnak is kötelező bejelentenie a változást. Amennyiben az új tulajdonos személye azért nem állapítható meg, mert ezt 15 napon belül nem teszi meg, és felhívás után sem pótolja, a közlekedési igazgatási hatóság a járművet hivatalból kivonja a forgalomból. A gépkocsi tulajdonjogának átírása azért is fontos, mert az fizeti az önkormányzatnak az éves gépjárműadót, aki január elsején tulajdonosként szerepel a nyilvántartásban.

A KRESZ módosításának legfontosabb célja a közlekedés biztonságának növelése. A változtatások illeszkednek a közúti közlekedés biztonságát javító akcióprogramba. Az új elemekkel korábban megfogalmazott szakmai és társadalmi javaslatok kerülhettek be a KRESZ-be.


Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer

ELBIR

LAKOSSÁGI HÍRLEVÉL

2010. február

Back To Top